måndag 25 maj 2009

Behandling nr 3

Så var den också gjord - cellgiftsbehandling nr 3. Börjar få rutin på det här.
Läkarbesöket innan klargjorde att cancern i bröstet svarat ordentligt på behandlingen. Och det var ju skönt att höra. Svullnaden i bröstet hade gått ner och han kände cancerknölen tydligare, vilken också hade blivit mjukare. Det känns jättetryggt att prata med honom och han är tydlig när han pratar. Gud vad viktigt sådant är!
Pratade också en del om min mage som inte är att leka med efter behandlingarna. Som förklaring till värken sade han att slemhinnorna i mina tarmar och troligtvis också magsäcken blir irriterade och kanske också inflammerade av cellgifterna. Det är bara att ta de värktabletterna jag redan fått utskrivna mot smärtan. Men blir det för jävligt - och om jag får feber - ska jag höra av mig.
Nästa gång jag får cellgiftsbehandling byter de sort. Tidigare har de sagt att den är värre och risken är också större att jag mår illa. Men i dag sa läkaren att tidigare patienter sagt att de upplevt att den behandlingen är lindrigare. Det är det jag säger. Man ska aldrig ta ut något i förskott! Tänk att i onödan gå och oroa sig för något som kanske inte blir så farligt. Usch vad dumt.
Hade också med mig bilder på bröstet i flera olika positioner för att läkaren ville ha med det i min journal. Tänk att de på en avdelning med så mycket dyr utrustning inte har en enkel kamera. Nej, i stället fick vi ta bilderna med vår kamera och skriva ut det på skrivaren. Hm. Det fick i alla fall läkaren att vilja fortsätta dokumentera bröstets utveckling. I dag fick sköterskan därför gå ner på en annan avdelning och låna en kamera för att dokumentera bröstet så som det såg ut i dag.
Vädret är underbart - soligt och varmt - och det gör att humöret också är soligt. Visst, jag är trött efter behandlingen, men en kort promenad till Waynes på Krämaren orkade jag med på eftermiddagen för en fika med dottern. Och lön är det i dag också. Kan det bli bättre? Nä, kunde väl tro det.
Nu tar jag en dag i taget. Förhoppningsvis blir det en resa till Dalarna och show med Peter Carlsson och Blå grodorna på Dalhalla på fredag kväll. Om det inte blir så att jag orkar åka med upp har vi en plan B som jag är jättenöjd med. Tack H för att du ställer upp och följer med min man om jag inte orkar. ;)
Nu får det vara nog för i dag.
Kramar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar