onsdag 9 september 2009

Läkarrrond med besked

I eftermiddags var vi på läkarrond, jag och maken. Onkologläkare och kirurgläkare skulle berätta resultatet av operationen och om fortsatt medicinering. Det positiva var att cellgifterna haft kraftig inverkan på tumörjäveln och att de fick bort resterna vid operationen. Dessutom var det ingen av de 18 - ARTON! - lymfkörtlarna som de tog bort från armhålan som visade spår av cancer. INGEN!!!! Däremot har de små (5 mm) förändringarna i lungorna påverkats av cellgifterna. Det var ju mindre positivt. De hade minskat i storlek av behandlingen och kan därför vara cancer. Detta är dock inget de kan säga med exakthet i dag. Jag ska fortsätta med strålbehandlingen och antikropparna och under tiden ska de hålla koll på lungorna genom röntgen. Tiden får utvisa vad det är. Inget jag tänker oroa mig för i dag alltså. Det gäller att leva i nuet.
På läkarronden tittade de naturligtvis också på ärret. Det såg fint ut. Dessutom tömde de såret på vätska - 3 dl. Maken kunde inte titta när de stack in den tjocka sprutan. Men på mig gjorde det inget ont. Kände inget alls faktiskt. Dåligt med känsel runt ärret.
I samma veva träffade jag även sjukgymnasten som kollade min rörlighet. Jag har ju hållit på med olika armrörelser sen operationen och det har tydligen gett resultat. För hon var jättenöjd med mig. Visst, det stretar och drar fortfarande, men jag har inga problem i övrigt att röra mig.
Fick också förklarat för mig hur jag ska gå tillväga för att få mig ett nytt bröst i silikon. Finns både sådana som fäster utanpå skinnet och sådana som man lägger i en ficka i bh:n. Visste ni till exempel att det finns särskilda lösbröst för de som svettas mycket? Varför är inte det inbyggt redan i originalen? ;)
I måndags var jag som sagt och fick mina antikroppar. Det gick bra och jag har inte känt av det. I går var jag på strålavdelningen. Fick prata med en läkare och sedan fick jag ligga i röntgenapparaten ca en halvtimme för att de skulle rita på mig och mäta ut hur jag ska ligga när jag strålas. Ska tillbaka nästa onsdag då de ska ställa in maskinen.
Har dessutom fått kallelse till en ny ultraljudsundersökning av hjärtat. Det är noga att följa det eftersom antikropparna kan påverka hjärtat. Ska göra den undersökningen nästa onsdag kl kvart över sju på kvällen!!
För att berätta något roligare så var vi iväg med Harry för att få hjälp med att klippa klorna på honom i dag. Och det gick jättebra. Han var jätteduktig. Kanske kan vi göra det själva på honom så småningom... :) När vi var där träffade jag dessutom min arbetskamrat. Åh vad kul det var. Saknaden av jobbet och kamraterna slog till i maggropen. Ska bli så kul att komma tillbaka - om så bara för någon dag i veckan till att börja med.
Veckan har varit händelserik och mycket har hänt. Ändå är det bara onsdagskväll....
Nu ska jag ut och köpa mig lite fikabröd. Är det ingen annan som gör det får man göra det själv. För fika ska jag ha ikväll! ;)
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar